Suriname staat in de steigers!

13 februari 2020 - Zonnebeke, België

Het zat al een tijdje in ons hoofd... we wilden ergens heen waar niet iederéén heen wil. Oké, dat lijkt misschien wat (hoe zou ik het zeggen) snobistisch, maar dat is zeker niet onze bedoeling. We wilden graag gewoon eens kennismaken met een land dat niet zo goed gekend is, waarvan we zélf niet veel van af wisten, maar dat toch echt wel de moeite waard is om te bezoeken.

En we hebben het gevonden! SURINAME! Een land, vier maal zo groot als Nederland, gelegen aan de noordkust van Zuid-Amerika, tussen Guyana en Frans-Guyana en boven Brazilië. Het grote voordeel ervan is dan nog dat je alle reisvoorbereidingen, en afspraken ter plaatse, kan maken in het Nederlands, want Suriname is nu eenmaal een Nederlandse kolonie geweest en het Nederlands is dan ook de gebruikelijke voertaal.

Vaststelling 1: een "Trotter" over Suriname bestaat niet. We hebben ons dan ook een "Dominicus" aangeschaft. Eerst afgehaald bij de bibliotheek in Zonnebeke, daarna een recent exemplaar aangekocht. We vinden het namelijk leuk dat we in een reisgids zelf dingen kunnen in fluo zetten die we interessant vinden. De reisgids is voor ons toch een beetje een 'werkboek'... :-) Plus een ANWB reisgidsje mét kaart van Suriname... dat leek ons ook nog interessant.

Vaststelling 2: Suriname bestaat voor ongeveer 80%, denk ik, uit jungle! Je hebt PARAMARIBO, de hoofdstad. Oost- en westwaarts daarvan heb je enkele dunbevolkte gebieden, noordwaarts de zee, en zuidwaarts de JUNGLE, met nog enkele authentieke stammen. Die stammen 'stammen' uit de tijd van de slavernij. Je hebt er de Creolen, afstammelingen van tot slaaf gemaakte Afrikanen, die veelal in de stedelijke gebieden wonen en overwegend christelijk zijn. En daarnaast heb je de Marrons, nakomelingen van gevluchte Afrikanen, die wilden ontsnappen aan een bestaan als slaaf, door zich in afgelegen bosgebieden te vestigen. Traditioneel volgen zij de winticultuur van geesten- en voorouderverering. Verder leven er nog heel wat verschillende bevolkingsgroepen, maar dit zou me hier te ver leiden; als het je interesseert, vind je wel een en ander terug op Wikipedia. In elk geval is het zo dat héél veel verschillende bevolkingsgroepen in Suriname een vredelievend bestaan leiden, náást elkaar.  In Paramaribo vind je zelfs een moskee en een christelijke kerk, vlak naast mekaar! We kunnen er in het Westen nog van leren!

Onze vlucht is intussen geboekt via Lastminute.com. We reizen met KLM vanaf Schiphol. De nacht vóór ons vertrek kunnen we bij onze zoon in Nederland logeren en hij wil graag taxi spelen naar de luchthaven van Amsterdam. Fantastisch!

Ook onze accommodatie ter plaatse is vastgelegd. We huurden een Guesthouse - B&B (Silversand) nabij het centrum van de hoofdstad voor de volle drie weken die we er zijn. Zo kan onze voornaamste bagage ter plaatse in Paramaribo blijven, terwijl wij met een dagrugzak met het noodzakelijkste op uitstap kunnen.

Een vijfdaagse jungletocht hebben we, dankzij een recent reisverslag dat we terugvonden op de website van Wegwijzer Reisinfo, eveneens vastgelegd. Zàlig! We kijken er naar uit!

Nog anderhalve maand en we zijn piepedada ;-) !

Kaart SurinameOchtendgrijs in Suriname

1. Guido Kindt:
    13 februari 2020
    Reken maar op 35°Celsius en een vochtigheid van zowat 90%.
    Ik ben in Frans Guyana geweest en dat is juist onder Suriname.
    De foto is waarschijnlijk de Marowijne, de rivier die de grens vormt tussen de twee landen.
  2. Erna Magerman:
    13 februari 2020
    Amaai, wat een avonturiers èn mensen die natuurlijk nog te jong zijn om achter de "stoof" te zitten... laat dat maar aan de oudjes over. Jullie geplande reis ziet er fantastisch uit! Voor die vijfdaagse jungletocht zou ik wel bedanken, maar ja, de leeftijd is er ook hé, en ik ben nu eenmaal een schrikkepiet. Een leuke en leerrijke reis gewenst.
  3. Guido Kindt:
    13 februari 2020
    Lees bij gelegenheid de boeken van Edgar Mittelholzer (uit Guyana) zoals de 'Kaywana' serie, die gaat over: 'Kaywana, the Indian half-breed with fire blood in her veins'. En ook zijn spookverhaal 'My bones and my flute'. - Ik heb bijna alle werken van Mittleholzer... misschien om na jillie terugkeer te lezen.
  4. Mar10:
    Zeer leuke uitdaging....aftellen en verlangen. Genieters 😊
  5. Robbe en Christine:
    14 februari 2020
    Wij wensen jullie alvast een leuke, leerzame, aangename reis!